Toimintakertomus 2016

Yleistä

SAK:n Lohjan paikallisjärjestöön kuului 31.12.2016 24 jäsenosastoa ja niiden kautta jäsenmäärä on noin 7000. Taloustilanne jatkui alueellamme synkkänä. Yritykset ovat edelleen varovaisia tekemään investointeja, mieluimmin säästetään. Yritysten näköalat tulevaisuuteen ovat hyvin pessimistisiä. Lohjalla on paljon tyhjiä liiketiloja. Keskustaan tyhjäksi jäänyt entinen Sokos tavaratalo piti purkaa ja aloittaa uuden kauppakeskuksen rakentaminen saman tien. Vuodenvaihteessa vanha talo seisoo edelleen paikallaan. Kesäkuussa aloitti Sampo-talossa Anttila tavaratalo. Kahden kuukauden kuluttua kaupassa alkoi loppuunmyynti, koska Anttila ketju meni konkurssiin. Samoissa tiloissa aukesi marraskuussa Tokmanni tavaratalo. Constructor Finland ( Kasten ) lopetti tuotannollisen toimintansa toukokuussa ja valmistus oli jo aikaisemmin siirtynyt Venäjälle Pietariin. Yrityksen konttori ja varasto siirtyivät Perttilän Sauvonrinteeseen. Työntekijät irtisanottiin muutamaa varasto- ja huoltomiestä lukuun ottamatta. Mamec Oy siirsi tuotantonsa Paloniemestä Kastenin vanhoihin tiloihin Pappilankorpeen. Samalla Järvenpäästä siirtyi samoihin tiloihin Mecsalo Oy. Kesäkuussa hallitus ja työmarkkinajärjestöt hyväksyivät kilpailukykysopimus paketin, jossa työaikaa pidennetään 24 tuntia vuodessa ansiotasoa nostamatta. Teolliset työpaikat vähenevät Lohjan alueella, eikä uusia työpaikkoja tule menetettyjen tilalle.

Sääntömääräinen kokoustoiminta

Paikallisjärjestön sääntömääräinen edustajiston kevätkokous pidettiin Lohjan kaupungin valtuustosalissa 20.4.2016 ja sääntömääräinen edustajiston syykokous pidettiin 8.10.2016  Eckerö Linen Finlandia laivan  kokoustiloissa.

Edustukset

SAK:n Uudenmaan aluekokousedustajina ovat toimineet Jouni Linden, Jukka Peippo ja Minna Järvinen,

Hallituksen kokoustoiminta

Hallitus on vuonna 2016 kokoontunut yhteensä 11 kertaa

Hallituksen kokouksiin osallistuneet+ osallistumiskerta

Puheenjohtaja Jouni Linden              11                         Erika Knaster                      0

Sihteeri Jukka Peippo                          8                         Anu Joutsen                        3

Minna Järvinen                                   5                         Tarja Hulkko                       1

Seija Järvinen                                      10                        Jukka Seger                        1

Kari Hämäläinen                                  2                        Outi Juntunen                     4

Ilkka Liettilä                                       10                        Anni Holmström                 8

Nina Paloranta                                      6                        Merja Lahtinen                   6

Uolevi Saari                                          6                        Jyrki Rannikko                   0

Reima Rask                                          6                        Arja Vuorinen                     8

Lauri Kalanti                                        6                        Mia Liikanen                      0

Taloudenhoitaja Heidi Saario             10                       Ari-Pekka Löfberg             7

Omat suunnittelukokouksensa ovat pitäneet niin Vapaa-ajan jaosto kuin Vapputoimikuntakin.

Vapaa-ajan jaoston kokoonpano vuonna 2016 oli: Lauri Kalanti (pj), Kari Hämäläinen, Arja Vuorinen, Seija Järvinen ja Erika Knaster.

Vapputoimikunnan kokoonpano vuonna 2016 oli: Jouni Linden (pj), Jukka Peippo, Heidi Saario, Reima Rask, Minna Järvinen ja Tomi Wallin sekä Lohjan Kunnallisjärjestöstä Leena Levonperä.

Vapaa-ajan toiminta paikallisjärjestössä

Kotisivukurssi järjestettiin Metallituvalla tammikuussa. Osallistujia oli kaikkiaan 10 henkilöä. Kurssin vetäjänä oli Jouni Linden.

Vappu juhla järjestettiin perinteisin menoin 1.5. Pääjuhlassa torilla oli puhujana kansanedustaja Kari Uotila. Haudoilla puhuivat Maaret Laine ja Gunilla Wikberg. Musiikista vastasivat Virkkalan torvisoittokunta ja  lauluyhtye Hienot Miehet. Sää suosi tälläkin kertaa tapahtumaa.

Perinteiset kesäkisat järjestettiin 20.8 klo 16.00 alkaen Hiidensalmessa Reservin aliupseerien mökillä. Kiertopalkinnon ja nimen pokaaliin voitti jälleen PAM Lohjan osasto. Kisat vietiin onnistuneesti läpi ja lopuksi käytiin saunassa ja uimassa.

Peli-iltaa vietettiin 22.10 Metallituvalla erilaisten pelien merkeissä. Osallistujia oli kaikkiaan kuusi peli-intoista.

Keilailta pidettiin 25.11 Lohjan keilahallissa. Osallistujia olisi voinut olla enemmänkin. Tällä kertaa mukana oli vain viisi keilaajaa.

Tapahtumia on yritetty järjestää, mutta ihmisiä on yhä vaikeampi saada tapahtumiin mukaan.  Uusia ajatuksia ja ideoita saa antaa järjestäjille mitä haluttaisiin tehdä yhdessä.

Yhteistyöterveisin SAK Lohjan Paikallisjärjestön hallitus.